Originálne logo neexistuje

Autor: ArtLogo, publikováno: 07.02.2015 00:15

Vyľakal vás nadpis? Veríme. Priznávame, že aj nás v Artlogu vystrašil. Spočiatku sme tomu nemohli uveriť. Chceli sme pre každého klienta osobité a jedinečné firemné logo pre web či celú firemnú identitu. Ale narazili sme. Pýtate sa prečo?

Logá rastú ako huby po daždi

Viete si predstaviť, koľko firemných log pribudne za deň na celom svete?

Takých, ktoré zbadajú svetlo sveta a krášlia weby, hlavičkové papiere či automobily, vytvoríme v priemere 200 za rok. Hovoríme len o našom maličkom grafickom štúdiu v Prahe 10. Netrúfame si odhadnúť, koľko ich za rok vznikne v celej Prahe. Alebo v Českej republike. A koľko v Európe. A čo potom na celom svete?

Nepredstavitelne obrovské číslo. Podobnosti sa takmer nedá vyhnúť.

Čakanie na krásavca

Objednáte si od grafického štúdia nové alebo dokonca svoje prvé logo. Čakáte na neho týždeň. Ste ako na ihlách. Ako bude vyzerať? Budeme sa mať navzájom radi? Otázky vám len tak hmýria hlavou.

Konečne ho máte doma. Je krásne. Je to láska na prvý pohľad. Žijete spolu vo vzájomnej symbióze. Budujete značku svojej spoločnosti a zákazníci majú pri pohľade na logo pozitívne pocity. Je to vaše veľké víťazstvo.

Podobnému logu sa nevyhnete

Jedného dňa ale príde zčistajasna veľký čierny mrak, ktorý vám pokazí náladu. Prídete na to, že vaše originálne logo má vernú napodobeninu.

Krvný tlak stúpa do závratných výšin. Hľadáte, kde vypustiť paru.

Koho označiť ako vinníka?

Nikoho. Na svete sú už milióny log a vyhnúť sa podobnosti je nemožné. Bez ohľadu na to, ako veľmi tvorivého grafika nájdete. Pravdepodobnosť, že už niekto vymyslel niečo podobné, je veľká. Alebo to vymýšľa práve teraz.

Prečo? Pokiaľ sa budeme baviť o Českej republike alebo Európe, žijeme všetci v podobnom svete. Obklopujú nás podobné tvary, používame podobné veci. Čítame podobné knihy, dívame sa na podobné filmy. V tom je pointa.

Áno. Samozrejme môžu existovať grafické firmy či jednotlivci, ktorí nemajú zábrany a logo sprosto skopírujú. To je naozaj nepekný čin a môžme iba dúfať, že na takých ľudí príde trest v podobe negatívnych referencií a žiadnych ďalších zakázok.


Obrázok 1 – Vľavo je abstraktný motív pre Pepsi logo. Vpravo abstraktný motív pre logo, ktoré nakoniec nevzniklo. Klientovi pripomínalo logo hnedého nápoja.

Logá slávnych tiež trpia

Preneste sa cez to. Nie je to plagiátorstvo, ale realita tohoto sveta. Prijmite to ako fakt. Pozrite si firemné logá slávnych veľkých spoločností. Aj oni sa museli s podobnými logami vysporiadať.


Obrázek 2
– Carrier & Ford (Zdroj: www.designstation.com.au/blog/why-does-my-logo-look-like-that-one/)


Obrázek 3 – BYD & BMW (Zdroj: www.designstation.com.au/blog/why-does-my-logo-look-like-that-one/)


Obrázek 4
– Sun microsystems & Columbia Sportswear (Zdroj: www.spellbrand.com/top-10-similar-logos)

Riešenie

Pripravte podrobné zadanie

Pre grafické štúdio, ktorému zveríte tvorbu loga, pripravte tak podrobné zadanie, ako vám len čas dovolí. Premyslite farby, písmo, motívy. Na papier nakreslite alebo napíšte príbeh, ktorý stojí za vašou spoločnosťou a z loga by mal byť čitateľný.

Spomeňte si na obľúbené miesto z dovolenky. Vyfoťte produkt, ktorý vystihuje váš biznis. Môžete pripraviť jednoduchý mood board. U nás si môžete s grafikom zavolať či sa stretnúť a prebrať podklady.

Grafika inšpirujte tým, čo máte radi a čo vás a vaše podnikanie vystihuje. Cesta k osobitému logu vyžaduje čas a zamyslenie.

Patentujte si logo

Pre vaše logo môžete podať žiadosť o zápis ochrannej známky do registra (PDF) (tu nájdete návod na vyplnenie prihlášky (PDF)) na Úrade priemyselného vlastníctva. Prijatie prihlášky vás bude stáť približne 166 €. Zápis do registra platí 10 rokov.

Náš tip: Definícia ochrannej známky
„Ochrannou známkou je označenie schopné grafického znázornenia, tvorené predovšetkým slovami, písmenami, číslicami, farbou, kresbou alebo tvarom výrobku či jeho  obalu, určené k rozlíšeniu výrobkov alebo služieb,“ definuje ochrannú známku Úrad priemyselného vlastníctva.

Nechajte si navrhnúť nové

Pokiaľ nie ste zavedená značka a trápi vás podobné logo, nechajte si navrhnút nové. Stáva sa tak často a to aj v lepších rodinách. Teda u známejších spoločností.

Schválne si občas prečítajte magazín Mediaguru. Každú chvíľu tu nájdete článok o zmene loga:

A pokiaľ zavedená značka ste, poriadne re-dizajn loga premyslite. Spomeňte si na svoje podnikateľské začiatky. Zmena si bude žiadať novú marketingovú stratégiu, váš čas aj peniaze.


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)